Radiowóz do wszystkiego

Kia cee’d CRDi jest najczęściej spotykanym radiowozem w policyjnych barwach. W parze z popularnością idzie różnorodność zadań, do których jest wykorzystywany.

I co znamienne, jest pozytywnie oceniany bez względu na to, jaką służbę pełnią jego użytkownicy.

NIEMAŁY KOMPAKT

Praktycznie żadnych zastrzeżeń nasi rozmówcy nie mieli pod adresem kokpitu. Ich zdaniem jest przestronny, choć według policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Rykach mógłby być nieco szerszy. Fotele są wygodne i odporne na uszkodzenia mechaniczne, na co zwrócili uwagę funkcjonariusze z Wydziału Konwojowego KSP, którzy spędzają w aucie bardzo dużo czasu w oporządzeniu takim jak: kamizelki kuloodporne, broń długa i hełmy.

Wsiadanie i wysiadanie nie sprawia większych problemów, choć w pełnym, konwojowym oporządzeniu czasami nie jest tak płynne, jak być powinno. Także na tylnej kanapie jest wystarczająca ilość miejsca. Pokryta jest ona łatwym do czyszczenia materiałem, ponieważ jest przeznaczona do przewożenia także osób zatrzymanych. Z tego też powodu tylne drzwi są wyposażone w blokadę uniemożliwiającą otworzenie ich od środka. To rozwiązanie jest uciążliwe dla policjantów z Rewiru Dzielnicowych KPP w Otwocku, którzy zatrzymanych w zasadzie nie przewożą, za to często jeżdżą na tylnej kanapie. Aby wypuścić pasażera, muszą odblokować drzwi tylne przyciskiem elektrycznym bądź pociągnąć za dźwignię blokady umieszczoną na tylnych drzwiach, a dostępną po otworzeniu przednich, lub najzwyczajniej wysiąść z auta i otworzyć drzwi z zewnątrz.

Zastrzeżeń nie budzi liczba i rozmieszczenie schowków. Policjanci ruchu drogowego tutaj, tak jak w opisywanej poprzednio
alfie 159, też mają problem z przechowywaniem czapki, podręcznych sprzętów, np. latarki czy druków niezbędnych przy kontrolach drogowych. Ich zdaniem do pracy w drogówce nie jest przystosowane także oświetlenie wnętrza, szczególnie przy wypisywaniu dokumentacji.

Dostęp do bagażnika jest wygodny, ma on wystarczającą objętość, choć załoga z Ryk ma czasami problemy ze spakowaniem wszystkich potrzebnych rzeczy (kolczatka, pachołki, lampy błyskowe i inne).

INTUICYJNA OBSŁUGA

Deska rozdzielcza jest dobrze zaprojektowana, obsługa urządzeń nie sprawia kłopotów. Mimo niemałych przebiegów, w odróżnieniu od alfy 159, nic nie trzeszczy i nie odpada. Klimatyzacja i ogrzewanie wnętrza są na dobrym poziomie. Nasi rozmówcy doceniają wyposażenie radiowozu w radio ze sterowaniem w kierownicy. Przyciskiem włączania klaksonu można też uruchamiać sygnały dźwiękowe, po wcześniejszym ustawieniu przełącznika na panelu sterowania. Policjanci z KSP uważają, że sygnały dźwiękowe są za ciche.

Widoczność do przodu i na boki jest dobra, nawet w nocy, co ułatwiają mocne lampy przednie oraz halogeny dodatkowo zamontowane z boków pojazdu. Gorzej jest z widocznością do tyłu. Okno jest małe, a zamontowana za tylną kanapą kratka dodatkowo ogranicza widoczność, utrudniając cofanie. Pomagają duże lusterka boczne. Zamontowanie kratki krytykują prawie wszyscy rozmówcy, bo podczas jazdy po nierównościach trzęsie się i brzęczy.

DYNAMIKA I PRZEŚWIT

Silnik jest dynamiczny, elastyczny, mocny i bezawaryjny. Trochę gorzej jest ze skrzynią biegów, która nie sprawia problemów w obsłudze, ale kia z wydziału konwojowego po 90 tysiącach kilometrów potrzebowała wymiany łożyska wyciskowego. Przy ostrzejszej jeździe grzeją się tarcze hamulców.

Uwagi są także do zawieszenia przedniego. Nie wytrzymuje ono jazdy po nierównościach. Dzielnicowi z Otwocka dużo jeżdżą po nieutwardzonych drogach. Ich radiowóz miał wymieniane sworznie wahacza i łączniki stabilizatora. Mimo to rozmówcy chwalą wysokość zawieszenia. Podjazdy pod krawężniki czy jazda po nierównościach nie powodują zaczepiania miską olejową czy częściami nadwozia. Zauważają jednak, że promień skrętu powinien być trochę mniejszy.

DOBRY POMOCNIK

Policjanci mają dobre zdanie o radiowozie kia. W zestawieniu z innymi wozami, np. skodą octawią, kia cee’d wypada całkiem nieźle. Rozmówcy wspominają o potrzebie zaprojektowania samochodu specjalnie dla Policji, z lepiej rozmieszczonymi schowkami, mocniejszymi hamulcami czy wytrzymalszym zawieszeniu – to rozwiązania niepotrzebne w cywilnych wersjach samochodów, ale w radiowozach bardzo ułatwiają służbę. Drogówce przydałby się tempomat. Jednak, jak wynika z opinii, kia cee’d w barwach Policji jeszcze długo będzie widoczna na polskich drogach.

Krzysztof Chrzanowski
Klaudiusz Kryczka
zdj. Krzysztof Chrzanowski, Andrzej Mitura

DANE TECHNICZNE
kia cee’d 2.0CRDi SW

silnik – wysokoprężny, rzędowy 4-cylindrowy
pojemność silnika – 1991 cm³
moc maksymalna – 140 KM/ 400 obr./min
maksymalny moment obrotowy Nm – 304/1800 obr./min
przyspieszenie – 0–100 km/h: 10,2 s
prędkość maksymalna – 205 km/h
skrzynia biegów – 6-biegowa, manualna
promień zawracania (promień skrętu) – 5,17 m
wymiary – długość/szerokość/
/wysokość 4470/1790/1490 mm
masa własna – 1355 kg
pojemność bagażnika – 534–1664 l

Ocena kia cee’d CRDi
Wydział Konwojowy KSP asp. Robert Kobryń i asp. Ireneusz Redzik  4+
Rewir Dzielnicowych KPP w Otwocku st. asp. Dariusz Dziedzic i mł. asp. Marcin Młot  4
Wydział Ruchu Drogowego KPP w Rykach st. sierż. Kamil Piskała i st. sierż. Grzegorz Kulik  4

A
A+
A++
Ocena: 3.7/5 (3)